Ett mejl fick mej att förstå !

En ung man som jag har kontakt med via en sajt fråga om han kunde få lätta sitt hjärta för mej. Han kände att han behövde prata med ngn utomstående...ngn han hade förtroende för. Självklart  sa jag ja...Och detta mejl skickade han. Jag har uteslutat namn o vissa grejer för att inte peka ut !
 
" Varje gång vi bråkar får hon alltid det låta som om allt är mitt fel.
Hon drog ut komplimanger ur en kille, tex att hon frågade : tycker du jag e snygg. Och självklart så tyckte han det, och hon ville liksom veta mer,varför och vad som är snyggt på henne osv.. Typ såna frågor.. Det är nästan som hon är beroende av bekräftelse. Och när jag anklagade henne för att flörta började hon direkt dra upp något jag hade gjort.. Hon får alltid det låta som det jag gjort är mycket värre. Så det hon gör är inget fel eftersom jag alltid gjort något värre.

Så alla bråk slutar så här, att allt är mitt fel.
Hon klagar ständigt på mina fel och brister, jag försöker göra så gott jag kan. Men känns som hur mycket jag än försöker så är det fel.
Om jag är med mina kompisar, då börjar hon anklaga mej för att jag inte vill vara med henne. Att mina kompisar betyder mer än henne, men det har jag sagt tusentals gånger att hon är mitt allt. jag mår bäst när jag är med henne. Men ändå så tror hon inte på det. 

Bekräftelse behoven är stora.Jag har börjat undra är hon manupalitiv,om man är sådan då.

Hon vill hela tiden ha svar på varför jag älskar just henne, och varför hon är så speciell som jag säger. Liksom vissa kanske bara tackar ifall dom får höra en komplimang som att dom är snygga. Men hon frågar varför och vad det är som är snyggt på henne osv.. Och hon frågar även om varför jag älskar hennes personlighet och vad det är som är speciellt med den. Jag kan säga om samma sak om och om igen, men det är som att hon vill höra det flera ggr om dagen för att kunna överleva.
Känns som hon är beroende av mina komplimanger och min kärlek."
 
Personligen så har jag funderat över en persons beteende, en person som får mej mår dåligt... när jag då fick detta mejl  så öpnnades mina ögon.
Jag tror nu mej hittat rätt benämning s a s.
 
Du har en vag känsla av att något inte stämmer. Att personen ifråga inte riktigt går att lita på, men att det rent förnuftsmässigt verkar osannolikt eftersom personen är så snäll och charmig mot dig.Du vet inte var du har personen ifråga. Du känner att han eller hon vill ha något av dig men du vet inte vad det är. Personen kan plötsligt verka nöjd, som om han eller hon har fått det han eller hon ville ha, men du vet inte vad det är.Personen ifråga använder sig av vaga uppgifter, t ex "Vissa tycker att du svek dem när du sade nej till att göra det där." Vilka är "vissa"? Kan personen specificera vilka det handlar om? Personen kanske även ändrar sig och förnekar att han eller hon har sagt vissa saker. Om du konfronterar personen med att du känner dig manipulerad slängs alltihop tillbaka på dig och du får skulden. Det går inte att reda ut vad som händer eller diskutera på ett öppet, respektfullt vis.Om du frågar rätt ut vad manipulatorn vill ha så får du inget riktigt, tydligt svar.Du känner dig som en "dålig människa" efter kontakt med manipulatorn. Du kan känna dig orolig, olustig, ha dåligt samvete, känna dig som en svikare, känna dig illa omtyckt, lat, ful, osäker, ängslig eller impulsiv, för att nämna några exempel. Din rädsla har tickat igång och får dig att fatta beslut, tacka ja, tacka nej, agera eller bete dig på ett visst sätt, ibland ganska förhastat.I kontakten med manipulatorn gör du saker som du sedan ångrar och mår dåligt över. Du känner att allt gått väldigt snabbt.
  • DET FANNS T.OM RÅD OM HUR MAN SKA GÅ TILL VÄGA OM MAN HAR EN SÅN HÄR MÄNNISKA, I SIN NÄRHET !
  • Om det är möjligt - bryt kontakten med den som manipulerar dig och får dig att må dåligt och göra saker som du egentligen inte vill.Håll distansen till manipulatorn.Lämna inte ut något om dig själv. Undvik att visa dina ömma punkter eller berätta om dina rädslor.Håll dig neutral.
  • Säg nej. Du har rätt att säga nej.
    • Be om betänketid: "Jag behöver tid att fundera över det där."
    • Bry dig inte om vad manipulaorn tycker om dig.                                                                         Bry dig inte om ifall han/hon pratar bakom din rygg. Det är så manipulatorn gör.                             Det kan även vara ett uttryck för att du lyckats med att inte låta dig bli manipulerad.
    • Ifrågasätt manipulatorns påståenden: "Hur menar du nu?" "Vilka människor menar du har sagt så om mig?" "Det där känner jag inte igen mig i." "Är det något du vill ha så kan du be mig om det rätt ut."
    • Stå på dig. Vackla inte. Upprepa ditt nej och dina ståndpunkter, men utan att försvara eller förklara dem.
    • Nappa inte på betet som manipulatorn slänger ut, t ex "Det fanns vissa som blev besvikna på dig när du gjorde så."
    • Tappa inte fattningen. Håll dig lugn! Vissa inte starka känslor inför den som försöker manipulera dig.
    • Lita på din magkänsla.
    • Vet att en manipulativ person siktar in sig på snälla, naiva, tillitsfulla människor. Att vara exempelvis snäll är något mycket fint och värdefullt, men visa inte den snällheten inför någon du inte litar på. I en perfekt värld hade alla gått att lita på, men så är det tyvärr inte.
    • Förlåt dig själv om du blivit manipulerad av någon. Det är inte lätt att stå emot någon som är manipulativ, och det händer de flesta någon gång eller flera. Men du kan lära dig av dina misstag och stärka dig själv så att du inte blir ett lika lätt byte nästa gång!! Du kan utvecklas och gå vidare i livet.
    • Tro på dig själv.
    • Tänk kritiskt.                                                                                                                           Mycket intressant att läsa, och jag fick svar på många frågor, funderingar som gör mej sömnlös många gånger.                                                                                                                         Jag har ingen aning om hur jag ska kunna hantera all info, inte heller om jag ska lyckas bemöta personen på det sätt som tydligen krävs.                                                                                    För jag vet ju att även om jag lyckas bryta spelet så råkar ju andra ur för samma !                          Det här med att spela ut människor mot varandra, ruggigt. Tala om för en del människor vad dom ska säga, intala dom  att dom ska tycka si o så..så finurligt så dom tror att det är dom själva som kommit underfund med det hela, inte att ett frö har såtts. Usch så fruktansvärt.                      Spec när det verkar som om en del tror blint på vartenda ord som sägs.                                        En annan människa kan bli utmålad som lögnare av personen, att vara en helt fruktansvärd människa som ingen tycker om....och den stackarn fattar inte vad alla har emot honom.           Jaaa det finns mycket att säga om det här, men i grund o botten så är det ju synd om personen...den behöver hjälp. Måste ju må fruktansvärt dåligt .                                                      Jag fattar helt nu, men hur.........