Läste i senaste...

kommunalarbetaren....Att dom kämpar för att behålla sitt jouravtal. Dessa i Faluns kommun har varit lyckligt lottade som fått betalt hela jourpasset...hittlls ska jag väl säga. Nu börjar det dra i besparingstarmen.
Jag hoppas verkligen dom får igenom sina krav.
 
I Småland fortsätter vi väl o jobba gratis, för där har vi inget fack som ser till vårt bästa. 
Jag undrar i vilka yreksområden det förekommer gratisarbet, troligtvis är det dom kvinnodominerade.
För inte katten skulle det förekomma i ett mansdominerat yrke...lr ?
Jag förstår inte logiken i att vi ska vara på jobbet i ett dygn, under jouren får vi sova ett visst antal tim.
Men inte är de spec många som kan sova, vi  lr dom flesta av oss är som zombies under dagen...men vi förväntas vara proffsiga och utför ett bra arbete.
Och så de här m att halva jouren är obetald...vi får inte ens betalt om vi blir s a s väckta!!!!!!
För de där m bet om du blir väckt lyckades ngr missbruka...då blev det kollektiv bestraffning.
 
Ngt som ni läsare kan ta del av..är ngt som en manlig kollega räknat på..vi som jobbar 1/2 journatten gratis
vi uppfyller ekonomiskt näst intill en halvtidstjänst.
Mycket pengar som sparas på var och en av oss.
Men på oss som människor sparas det inte...slit och släng vara.
De allra flesta vet att sånt här jobb,och  med olika tider sliter på kroppen... och får man inte sin sömn ja då tar den ännu mer stryk.
 
Jag önskar att dom som gått med på detta avtal, var tvungen att arbetspröva i 3 mån... göra det vi gör, arbeta våra tider.
Sen kke de skulle komma till en ändring.
Eg så skulle dom ha lika mycket i lön som oss oxå, lr jag kke ska säga lite.    
För visst är det så att de som bestämmer sitter på bra mycket mer i inkomst...
lätt för dom säga att det ska sparas.... mindre personal, mer arbete, dom vet att vi kvinnor på ngt sätt ser t så att våra gamla,sjuka, handikappade får bästa möjliga omsorg omvårdnad iaf.
 
Och lönesystemet är ju ett skämt, nyutbildade får samma lön som en som jobbat i många år.
 
Min ena kollega blev skogstokig då hon fick höra att en nyutb på jobbet fick samma lön...
Vi snart ska  löneförhandla sa chefen så då får du chansen att påverka...
 
Då kommer jag att tänka på, en del funkar det ju att slicka röv på...de blir extra i lönekuvertet.
Har varit med om det, så jag vet.Mitt kuvert fick inget extra....antagligen för att jag e för rak, vägrar tramsa och skvallra! 
 
Nä nog om detta.
Det kom en massa snö igen....inte önskvärt, men det är som det är. Hoppas iaf att det försvinner snabbt, solen gör ju sitt :-)
Snart är det påsk...och vi ska ändra uren  t sommartid...vi kan väl hoppas att vädret hänger m på den ändringen.
                                                        
#1 - - Eva :

Jadu..Kommunal i ett nötskal!! Jag har varit medlem där och min man är det..Ob och övertid..jadu..de extra kronorna är som en pink i havet jämförelsevis av vad andra avtalsområden har. Och de finns väl inget annat avtalsområde där man får vikariera i åratal utan att bli fast anställd..jösses säger jag. MEn de beror ju som alla vet på att dessa yrken inom Kommunal är inget som genererar pengar..De är bara kostnader. De är ju så de resoneras, utan att tänka på de som sliter för fjuttlöner och tom gratis. Hoppas våren kommer iaf..och det gör den..med all säkerhet...men någon ändring på avtalen till det bättre..ja där får ni vänta ..Kramisar. <3

Svar: Ja du har rätt, men man tycker att facket skulle stå på vår sida...Vi ska väl iaf för sjutton inte behöva jobba gratis...det finns ju bevisligen kommuner där kommunal värnar/värnat mer om sina medlemmar. Borde väl gälla samma i alla kommuner kan jag tycka. Nåväl...jag blir bara less..längtar t våren m hösnuva o div andra problem låter bra mycket trevligare ;-) Kram <3
Gunsan