Avskyr dessa äckliga kryp....Fästingar bör utrotas !

Är så jäkla less på att inte vara pigg, helst av allt så skulle jag bara vilja dra täcket över huvudet..Och sova, och sen vakna pigg o go o glad. helt symtomfri. :-)

Men nu är det inte så, utan det är bara att jobba på ! Göra så gott man kan, enl läkaren så kunde jag ju jobba om jag inte blir sämre.

Så då gör jag så. Räcker att jag var hemma då jag fått bekräftelse på att de var borrelia.

Man kan ju snacka om att jag hade otur...första ggn jag får enl vad jag vet ett fästingbett så blir de så här. :-(

Tyvärr så tog det ju ca en mån innan jag fick veta det var just borrelia...hur jag hade mått om jag fått piller tidigare vet  jag inte.

Kke hade varit lika iaf...

Fått veta va läkare att om man har smittats av TBE-viruset kan man efter 1-2 veckor drabbas av influensaliknande symtom i form av lindrig feber och huvud- o kroppsvärk.Dom  besvären brukar  vara upp till 1 vecka....sen är dom flesta  friska. Men en del som smittats sprider viruset vidare till hjärna o hjärnhinnor....o isf så blir man sjuk igen med hög feber, svår nackstyvhet, kräkningar, yrsel o påverkat allmäntillstånd.

(Extrem trötthet, ofattbart att jag sovit 2-3 ggr/dag samt upp t 11 /natt...Då ringer varningsklockorna )

Eftersom jag hade symtom som huvudvärk, ont i kroppen...stelnacke, yr...virrig,illamående..så tyckte dr att ett ryggmärgsprov inte var nödvändigt. Utan han gav mej antibiotika för 14 dgr...hoppas verkligen jag blir kvitt eländet 

efter den kuren. Men än så länge så går jag m alla symtom ff...jag har bara inte hög feber.

Jag har undvikit att läsa om  borrelian men nu har jag läst lite...m betoning på lite.

Fick veta följande :

Ansiktsförlamning, nackstelhet och huvudvärk är exempel på ganska vanliga symtom från nervsystemet.

Bestående besvär är ovanliga sedan man väl fått diagnos och adekvat behandling, dvs. antibiotika. Vaccin mot borrelia saknas ännu så länge.

Tyckte jag behövde lite info...för nu ifrågasätts det hur jag kan jobba...borde jag inte vara dödsjuk o ligga på lasarett !!!!!

Om det vet jag inte ett dugg, vet vad läkaren sa. Och jag får ju  verkligen hoppas att han vet !

Jag gör iaf så gott jag kan, men orken är de si å så med...idag har jag en ledig dag, trots tvättstuga så är de skönt :-)

Börjar längta t sem...men än så dröjer det....flera veckor.

#1 - - AC:

Sjuttsingen vilken j'la otur du har. Kan man inte bli sjukskriven på halvtid så att du orkar vara. Låter inget vidare, men du får verkligen hålla koll på symptomen. Vissa läkare anser jag vara bra men ibland träffr man på läkare som i vart fall jag anser inte bryr sig riktigr om hur patienten mår ( sedan sonen blev sjuk vet jag att inte alla bryr sig). Men du har kanske träffat läkaren tidigare och har fått förtroende.

Krya på dig <3 kram vännen och ta det lugnt

Svar: Ja nu tycker jag faktiskt att turen ska vända. Har inte ens frågat Dr om sjukskriv t hälften, vill jobba. är så trist gå hemma ju. Bara hoppas att de ger med sej fort, så jag kan va som vanligt igen. Ja de där m läkare är ju en sak för sej själv. Den förste jag gick t tog de 3 besök hos innan han ställde diagnos. Den andra han sa på stört att mitt mående/symtom var pga borrelian. Därför han satte in medicin direkt...han tyckte även att själva märket var lite väl tydligt ff. Båda dessa läkare var helt nya för mej, men enl sjukhuspersonal så är den sista bra. Jag hoppas på de bästa..gått lång tid nu ju. Men verkar ändå som jag upptäckt i tid o därmed hålit koll. Jag tror att en del läkare mfl, köpt sin utbildning via datorn...long distance ;-) Trist när folk inte ska få hjälp när dom är sjuka. Men det verkar vara samhället i ett nötskal. Tack ! Njut av din sem nu. Kram ♥
Gunsan