Snurr på tankeverksamheten..

Jag blir ständigt påmind om att människor är ena  konstiga varelser.

Djuren är mer humana på många sätt.


Vad är det som gör att en del är så egoistiska..är/ blir så elaka...insnöade...m m m m. 

Beror det enbart på uppfostran ..lr ligger det mer bakom ?

Är det kke bara sjuka människor lr dom som har ngn slags störning som kan begå mord t.ex ? 

Vad är det som driver vissa människor..till att skada andra..ge sej på dom svagare..barn..djur ?

Vad är det för ngt som driver vissa t otrohet..som ständigt måste...ha spänning i livet ?

Skulle du lita på din partner om H*N varit otrogen en gång ?

Om H*N bedyrade det var ett misstag som aldrig mer kommer att ske..skulle du lita på det ?


Om du märker att din partner sitter o surfar på dejtingsajter...lr porrsidor...skulle du acceptera det?

Det finns många frågor, och svaren...blir ännu fler.


För hur lustigt det än låter så hittar vi ngn orsak till att det blivit så..hittar en ursäkt..

Jag tycker att vi blir mer o mer kalla, beräknande...empati.

Vad är det ?

Trampa på dom som redan ligger...det gör väl vi alla ngn gång..inte medvetet kke..och inte för att vara elak,

utan de bara blir så..det går av bara farten.

Vi bara rusar, stressar iväg...varken ser lr hör..vi lever i vår egen lilla bubbla.

Vad händer när bubblan spricker ?


Jo..


då blir vi sårbara..det är kke så att då är det vi som blir trampade på.

Ni undrar säkert vad jag svamlar om...

Kort o gott..

Jag efterlyser mer empati..ärlighet..jag önskar  att vi kunde stanna upp..se oss omkring...hur mår folk eg ?

Jag önskar mer medmänsklighet...att vi bryr oss.

Jag tror...nej, jag är allt säker...på att...om vi var mer uppmärksamma..så skulle vi kunna förhindra.

även förbättra en hel del.

Om vi verkligen tänker efter !

Vet vi, hur våra nära o kära mår ?

Hur mår eg våra vänner ?

När vi ställde frågan hur mår du, senast.

Hörde vi svaret ?

Såg vi,om  svaret vi fick  stämde med ansiktsuttrycket,kroppshållningen ?

 

#1 - - Eva:

Empati ..ja du ..de är en bristvara idag tycker jag..och som du säger, de har blivit kallare på något sätt. Jag själv efterlyser ju mer empati,värme och inte nödvändigtvis kärlek till alla, men omtanke iaf.

Jag skulle aldrig lita på någon om denne varit otrogen, eller satt och kollade porr av något slag oavsett var denne kollade..aldrig. De går fet bort för mig.



Visst kan man göra omedvetna saker som kan göra någon illa...de har vi nog alla gjort flera ggr tom. Men medvetet, nej de tror jag aldrig jag har gjort..inte som jag kommer ihåg iaf.

En anledning är att jag själv, i min uppväxt framför allt blev oerhört mobbad och smutskastad, och i synnerhet som vuxen förtalad många ggr så jag vet hur det är.

Jag är inte ensam om detta på långa vägar om att få varit med om sådant, men kanske är jag en av dem som tänker på hur de skulle kännas för andra om jag behandlade dem likadant som de behandlat mig..exempelvis.

Att kunna se varje människa bakom deras leénde ellr sorg..de är inte lätt, men jag brukar oavsett vad "känna" på nått vis hur de är ställt. De är en gåva som jag haft sedan liten..och den brukar sällan slå fel.

Kram till dig vännen /Eva



#2 - - Anonym:

Du skriver så bra !! Kan bara hålla med dej.

Jag tror fortfarande på empati och trohet.

Vägrar att acceptera ngt annat. Tyvärr har samhället

ändrat sig mkt. Mycket är att bara tänka på sig själv. Å mkt är för enkelt. Istället för att kämpa för det man har. Kram goaste Gunsan

#3 - - Gunsan:

Tack :-)

Ja den dagen vi ger upp hoppet, tron...då kan vi nog lika gärna lägga oss m näsan uppåt...stänga ögonen för gott.

Jag är lite av den åsikten att vi kan göra skillnad,om vi ser märker att vi börjar bli alltför viljelösa,apatiska..bara följer m strömmen. Utan att känna,tänka efter..OM vi märker vår likgiltlighet. Märker vi inte själva så kke ngn i vår umgängeskrets gör det, och är vänlig nog att peta t på oss...väcka oss. Blir vi uppmärksammade...då tror jag nog att vi ändrar på oss. Jag vill tro det iaf. För då kan vi göra skillnad. Kram

#4 - - Gunsan:

Eva! Tack snälla för din kommentar...skriver under på allt. Helt rätt. :-) Jag har tappat lite av min känsla för hur folk mår...jag vill inte det. Det skrämmer mej, för min empati ..osv är ju jag. Ibl så blir man väckt..påmind, och det är då vi kan ändra på oss. Du o jag vi måste bara ses snart, det känner jag ända in i hjärteroten. Varm kram